CEO GISBH, pemimpin dan anak bekas pemimpin Al-Arqam ditahan

Polis menahan 19 pemimpin tertinggi Global Ikhwan Services and Business Holdings (GISBH), termasuk Ketua Pegawai Eksekutifnya Nasiruddin Mohd Ali.

Tindakan ini sebahagian daripada siasatan terhadap dakwaan penderaan kanak-kanak yang berlaku di bawah pengawasan organisasi tersebut.

Ketua Polis Negara Razarudin Husain memaklumkan penahanan itu dibuat dalam serbuan awal pagi di empat unit kediaman di Bukit Bintang.

Laporan menunjukkan selain Nasiruddin, mereka yang ditahan termasuk isterinya, anak-anaknya, serta anak-anak bekas pemimpin al-Arqam, Allahyarham Ashaari Mohammad.

Notis media dari Bukit Aman menyatakan polis akan memohon perintah reman untuk kesemua 19 tahanan tersebut petang ini.

Sebelum ini, polis telah menyerbu 20 rumah amal yang didakwa dikendalikan oleh GISBH dan menyelamatkan hampir 400 kanak-kanak, dengan sebahagiannya dilaporkan menjadi mangsa liwat.

GISBH menafikan mereka mengendalikan rumah-rumah kebajikan yang diserbu itu dan pada awalnya juga menafikan kanak-kanak di bawah jagaan mereka telah didera.

Bagaimanapun, Nasiruddin kemudiannya mengakui mungkin terdapat “satu atau dua” kes liwat namun menegaskan bahawa hal ini tidak seharusnya menjejaskan keseluruhan organisasi.

GISBH ditubuhkan oleh Ashaari selepas al-Arqam diharamkan oleh kerajaan kerana mengamalkan ajaran sesat.

Back To Top