Mavcom  catatkan penurunan 32% dalam jumlah aduan yang diterima untuk suku pertama 2024

Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom) telah menerima sejumlah 2,083 aduan, menandakan penurunan sebanyak 32% secara tahun ke tahun (y-o-y) dalam jumlah aduan yang difailkan bagi tempoh enam bulan pertama tahun ini (1H2024), menurut edisi ke-16 Laporan Pengguna dwitahunan suruhanjaya tersebut.

Sebanyak 2,038 atau 98% daripada aduan yang diterima berkaitan dengan syarikat penerbangan, manakala baki 2% lagi berkaitan dengan perkhidmatan lapangan terbang. Pada 1H2023, sebanyak 3,063 aduan telah direkodkan, menurut kenyataan yang dikeluarkan sempena penerbitan Laporan Pengguna Mavcom untuk 1H2024.

Firefly, anak syarikat Malaysia Aviation Group, disebut dalam laporan pengguna tersebut sebagai syarikat penerbangan yang menerima jumlah aduan tertinggi, dengan 166 aduan bagi setiap satu juta penumpang yang dibawa. Ini diikuti oleh Batik Air Malaysia (dahulunya dikenali sebagai Malindo Air) (139 aduan) dan AirAsia X Bhd (127 aduan).

Tiga kategori utama aduan adalah pembatalan penerbangan, pengurusan bagasi yang tidak sempurna, dan kelewatan penerbangan, yang secara keseluruhannya menyumbang 42% daripada jumlah aduan yang diterima.

Walau bagaimanapun, suruhanjaya tersebut menyatakan bahawa sebanyak 97% (2,028) daripada aduan yang diterima pada 1H2024 berjaya diselesaikan dan ditutup. Campur tangan suruhanjaya tersebut telah menyebabkan 45% aduan diselesaikan memihak kepada pengguna, di mana syarikat penerbangan mengubah keputusan awal mereka untuk memberikan penyelesaian yang lebih adil.

Namun, sebanyak 579 aduan tidak dapat diambil tindakan kerana kekurangan dokumentasi lengkap oleh pengguna atau sebab-sebab lain di luar bidang kuasa suruhanjaya.

“Malaysia Airlines, MASwings, dan Firefly masing-masing mencapai kadar penyelesaian lebih 90% dalam tempoh 30 hari. Bagi lapangan terbang pula, sebanyak 89% aduan berjaya diselesaikan dalam tempoh 30 hari,” kata Mavcom.

Di bawah Kod Perlindungan Pengguna Penerbangan Malaysia 2016 (MACPC), syarikat penerbangan dan lapangan terbang dikehendaki memberi maklum balas terhadap aduan dalam tempoh 30 hari, menurut Mavcom.

Satu lagi penunjuk yang dipantau adalah syarikat penerbangan dikehendaki mengendalikan 80% daripada jadual penerbangan mereka, sambil mengehadkan pembatalan kepada tidak lebih daripada 20% dalam tempoh sebulan. Kegagalan untuk mencapai sasaran ini boleh menjejaskan pembaharuan atau perolehan tambahan Hak Trafik Udara (ATR) yang dipohon dengan suruhanjaya tersebut.

Pada bulan April dan Mei 2024, AirAsia mencapai kadar ketepatan masa penerbangan (OTP) sebanyak 85% bagi operasi penerbangan domestiknya. Begitu juga, AirAsia X memenuhi sasaran OTP pada bulan Mei dan Jun 2024.

Bagi operasi penerbangan antarabangsa, AirAsia X memenuhi sasaran dari April hingga Jun 2024, manakala AirAsia hanya mencapai sasaran ini pada April 2024.

Sebaliknya, Batik Air Malaysia dan Malaysia Airlines menunjukkan kekurangan dalam mencapai OTP bagi operasi penerbangan domestik dan antarabangsa dari April hingga Jun 2024.

Semua syarikat penerbangan berjaya mencapai piawaian bagi pembatalan penerbangan antara April hingga Jun 2024, dengan mencapai kadar operasi 100% untuk penerbangan berjadual dalam bulan tersebut, menurut Mavcom.

Back To Top