Belanjawan MADANI 18 Oktober ini lebih gah, saksama – Anwar

KUALA LUMPUR: Meskipun mempunyai jadual yang padat, Datuk Seri Anwar Ibrahim sempat meninjau persiapan kakitangan Kementerian Kewangan (MOF) menyiapkan Belanjawan MADANI Ketiga.

Perdana Menteri berkata, Belanjawan MADANI yang akan dibentangkan pada 18 Oktober ini dijanjikan lebih gah serta saksama.

“Insya-Allah, dengan pembentangan Belanjawan 2025 pada 18 Oktober ini, Malaysia akan mara satu langkah lagi menuju wawasan kerangka Ekonomi MADANI yang gah lagi saksama.

“Saya mengucapkan terima kasih kepada semua warga kerajaan yang bertungkus-lumus menyiapkan Belanjawan yang terangkum untuk meningkatkan darjat rakyat dan pembangunan negara,” katanya dalam Facebook hari ini. 

Belanjawan 2025 mengetengahkan tema Ekonomi Madani, Negara Makmur, Rakyat Sejahtera akan dipacu oleh pendekatan Ekonomi Madani.

Langkah itu disokong dengan tumpuan terhadap aspek penanda aras disasarkan dalam kerangka Ekonomi Madani, termasuk membolehkan Malaysia menjadi ekonomi utama di Asia Tenggara.

Anwar sebelum ini dilaporkan berkata, perencanaan belanjawan berkenaan tidak akan lari daripada hala tuju ekonomi negara seperti yang diumumkan sebelum ini, termasuk Pelan Perindustrian Baharu Negara (NIMP), Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Negara (NETR), serta Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK12).

Back To Top