Pelaburan pusat data tidak seharusnya hanya berfokus pada permainan hartanah, kata Maybank

ISKANDAR PUTERI — Pelaburan dalam pusat data di dalam wilayah Johor perlu memberi tumpuan kepada nilai strategik jangka panjang dan bukan hanya didorong oleh permainan hartanah, kata presiden dan ketua pegawai eksekutif (CEO) Maybank Banking Bhd, Datuk Khairussaleh Ramli.

Pelabur perlu berhati-hati dengan sifat pembangunan pusat data di Johor kerana negeri ini semakin menarik untuk pelaburan industri disebabkan oleh kos operasi yang lebih rendah dan akses kepada tenaga bersih, berbanding dengan Singapura, amaran CEO itu.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika berucap di Invest Malaysia 2024 hari ini

“Kami ingin mengelakkan ini menjadi permainan hartanah,” kata Khairussaleh semasa sesi panel di persidangan Invest Malaysia 2024 di sini pada hari Khamis. “Kami melihat kepada prinsip siapa yang akan menjadi pengambil. Itu satu, dan walaupun ada pengambil, kami juga ingin memastikan bahawa ia pelbagai — kami tidak hanya mahu mempunyai satu pengambil.”

Sektor pusat data di Johor telah mendapat perhatian dalam setahun lalu, menarik gergasi teknologi termasuk Microsoft — yang mengumumkan pada Mei 2024 bahawa ia akan melabur US$2.2 bilion (RM9.1 bilion) dalam membina infrastruktur AI di Malaysia dan merancang untuk membeli tanah di Kulai, Johor, untuk pusat data baru.

NVIDIA’s founder and CEO Jensen Huang speaks during the annual Nvidia GTC Artificial Intelligence Conference at SAP Center in San Jose, California, on March 18, 2024.

Di samping itu, pada bulan Disember 2023, Nvidia menyatakan bahawa ia sedang bekerjasama dengan YTL Power International Bhd untuk mewujudkan taman pusat data AI bernilai US$4.3 bilion di Johor. ACWA Power, Alphabet dan Google juga telah menyatakan minat dalam pelaburan infrastruktur digital tempatan semasa pertemuan dalam talian dengan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Sama ada pengambilnya adalah pemain besar seperti Microsoft atau Alibaba, mempunyai pangkalan pelanggan yang pelbagai adalah penting untuk mengurangkan risiko dan memastikan kejayaan projek,” tambah Khairussaleh.

Dalam satu kenyataan pada hari Khamis, Maybank menyatakan bahawa Johor adalah penerima manfaat utama daripada ledakan pusat data dan dijadualkan melihat pelaburan baru bernilai RM17 bilion dalam pusat data pada tahun 2024. Pembangunan hijau di negeri ini akan disokong oleh permintaan untuk tenaga boleh diperbaharui baik dari dalam negeri mahupun di Asean, khususnya dari Singapura.

Namun, kebimbangan mengenai pembentukan gelembung spekulatif dalam industri telah timbul, terutamanya kerana hype berkaitan AI telah mendorong gelombang pelaburan dalam infrastruktur digital.

Khairussaleh menegaskan bahawa pelaburan pusat data masih akan mempunyai kesan limpahan yang berlipat ganda apabila perniagaan mencari akses yang boleh dipercayai kepada bekalan tenaga dan air — dua keperluan utama untuk operasi pusat data berskala besar.

“Apabila anda melihat kepada pusat data, semua orang bimbang bahawa mereka tidak menggaji banyak orang, tetapi anda sebenarnya perlu mempertimbangkan industri yang mereka sokong dan pemikiran yang mereka memungkinkan,” katanya di persidangan tersebut.

Khairussaleh mencatat bahawa banyak syarikat sudah mempertimbangkan untuk memindahkan operasi penyimpanan data mereka dari Singapura ke Johor sebagai sebahagian daripada usaha yang lebih luas untuk meningkatkan daya tahan operasi dan mengurangkan kos.

“Jika saya beroperasi di Singapura dan ingin mengurangkan kos sambil mengakses tenaga bersih, saya akan mempertimbangkan untuk memindahkan operasi data saya ke Johor,” katanya.

Minat yang semakin meningkat dalam pusat data di Johor selari dengan usaha Malaysia ke arah tenaga boleh diperbaharui dan infrastruktur digital.

Rancangan Peralihan Tenaga Kebangsaan (NETR) kerajaan dan inisiatif lain bertujuan untuk meletakkan negara sebagai pusat teknologi hijau dan perkhidmatan digital, sekaligus meningkatkan daya tarikan Johor sebagai destinasi pusat data.

Back To Top